On hyvä, että teillä on piha, jossa lapsi voi leikkiä monipuolisesti. Monipuoliset sensomotoriset leikit tukevat lapsenne kehitystä. Omissa, tärkeissä leikeissään lapsi toteuttaa toimintoja joihin hän pystyy. Jos lapsella on todettu kehityksellistä viivettä, hän hyötyy aikuisen tavoitteellisesta ohjauksesta ja tuesta suuntautumisessa haastavampiin, kehitystä eteenpäin vieviin toimintoihin. Kehityksellinen häiriö saattaa estää lasta käsittelemästä tarkoituksenmukaisesti omasta kehosta ja ympäristöstä tulevia aistikokemuksia.Tällöin lapsi ei kykene hyödyntämään leikki-ja toimintaympäristönsä tarjoamia oppimismahdollisuuksia yhtä tehokkaasti kuin ikätoverinsa. Toimintaterapiassa terapeutti auttaa lasta leikkimään juuri hänen tarpeitaan vastaavia, tarkoituksenmukaisia leikkejä, jotka tukevat lapsen kehitystä.Toimintaterapiassa, jossa menetelmänä on sensorisen integraation terapia lapselle ei pyritä opettamaan yksittäisiä taitoja, vaan luodaan perustaa, jolle lapsi rakentaa omaa oppimistaan. Keskeisesti terapiassa ovat huomion alla kehon aistijärjestelmät. Terapiatilanteissa lasta autetaan käsittelemään ympäristöstä ja omasta kehosta tulevaa aistitietoa tehokkaammin, mikä näkyy ulospäin lapsen parempana toimintakykynä arkipäivän tilanteissa. Ymmärtävä, tukea antava ja kannustava ilmapiiri niin kotona kuin terapiassakin luonnollisesti tukee lapsen uskaltautumista kehittämään taitojaan. |
Lapsilla, joilla on aistitiedon säätelyn pulmia esim. aistiyliherkkyyttä ympäristöstä tai omasta kehosta tulevia aistimuksia kohtaan, on kuvattu samantyyppistä käyttäytymistä kuin Eetulla. Yliherkkyysreagoinnilla tarkoitetaan lapsen poikkeuksellisen voimakasta reagointia tavanomaisiin aistiärsykkeisiin, esim. juuri tuntoaistimuksiin. Lapsen on vaikea olla reagoimatta emotionaalisesti kyseiseen ärsykkeeseen, ikään kuin aivot eivät pystyisi olemaan välittämättä siitä, ja lapsi on usein hyvin virittyneessä tilassa, esim. yrittää poistaa ärsykkeen lähdettä tai välttelee ärsykettä tuottavaa toimintaa Ennenaikaisena syntyneen lapsen aivot ovat erittäin herkät aistiärsykkeiden rekisteröinnin suhteen, mutta usein kykenemättömiä tarvittaessa sulkemaan ärsykkeet huomionsa ulkopuolelle. Ennenaikaisena syntyneellä lapsella on syntyessään herkät, helposti ylivirittyvät aistit ja tämä saattaa myös myöhemmällä iällä näkyä lapsen käyttäytymisessä. Tuntoaistimuksia yliherkästi aistivalle lapselle kevyt kosketus on usein ärsyttävin. Lujan, varman, tasaisen ja ennakoitavan kosketuksen lapsi sietää yleensä huomattavasti paremmin. Tasainen painetuntemus voi auttaa lasta sietämään tuntoaistimuksia ja myös pääsemään helpommin yli tuntoaistimusten aiheuttamasta ärsytyksestä, pahanolon tunteesta. Aivan samaan tapaan kuin me hankaamme satuttamaamme ihon kohtaa, lasta voi hieroa varmoilla otteilla tai kääriä hänet peittoon ”kääretortuksi”. Kannattaa myös kiinnittää huomiota minkälaiset kankaat, vaatetyypit, materiaalit tai sosiaaliset tilanteet näyttävät aiheuttavan lapsessa negatiivisia reaktioita. Halutessanne lisää tietoa sensorisesta integraatiosta, aistiyliherkkyydestä suositeltavaa luettavaa ovat kirjat: Aistimusten aallokossa – Sensorisen integraation häiriö ja terapia / A. Jean Ayres ja Tahatonta tohellusta – Sensorisen integraation häiriö lapsen arkielämässä / Carol Stock Kranowitz. Kirjoja voi tilata www.ps-kustannus.fi osoitteesta. |
Autismissa sensorisen integraation häiriöt ovat hyvin tyypillisiä. Autismiin liittyy usein yli- ja/tai alireagointia aistiärsykkeisiin, erilaisia hahmotusvaikeuksia ja/tai motorisen ohjailun / -koordinaation ongelmaa. Näönvarainen eli visuaalinen hahmottaminen on useimmiten autisteilla vahvaa aluetta, mutta oman kehon hahmottamisessa ja etenkin kuulonvaraisessa eli auditiivisessa prosessoinnissa ilmenee huomattavaa ongelmaa. Autismissa, kuten kaikissa muissakin häiriöissä, ongelmat ovat kuitenkin hyvin yksilöllisiä ja tuettavien alueiden kartoittaminen vaatii tarkkaa arviointia. |
Hyvin monenlaiset tekijät voivat vaikuttaa keskittymiseen ja siinä ilmeneviin vaikeuksiin. Tällaisia voivat olla esim. unen puute, motivaatio, tunnetila, tiedolliset ja taidolliset valmiudet, erilaiset kehitykselliset häiriöt jne. Sensorisen integraation (SI) häiriö esim. yliherkkyys aistiärsykkeisiin tai motorisen ohjailun vaikeuksista johtuvat taidolliset puutteet voivat siis myös näkyä keskittymisen vaikeutena. Hyvin tavallista kuitenkin on, että sensorisen integraation häiriö ilmenee osana jotakin muuta kehityksellistä häiriötä. Tarkkaavaisuushäiriö ADHD:ssä ydinoireena on tarkkaamattomuus, yliaktiivisuus ja/tai impulsiivisuus. ADHD:n liittyy useimmiten erilaisia neurologisia ja/tai psykiatrisia liitännäisoireita. Sensorisen integraation ongelmat voivat ADHD:ssa ilmetä mm. poikkeavana reagointina aistiärsykkeisiin (esim. kokee tuntoaistimukset kuten kaverin hipaisun tavallista voimakkaammin), aistimusten hahmottamisen vaikeutena (esim. vaikeus hahmottaa, miten työväline on kädessä) ja / tai motorisen ohjailun /- koordinaation ongelmana (esim. vaikeus oppia uusia taitoja, mitkä edellyttää sujuvaa käsien tai kehon käyttöä). Mikäli lapsellasi on SI-häiriötä, niin tämä tulisi huomioida kuntoutuksessa. ADHD lapsi ilman SI-häiriötä hyötyy käyttäytymisterapeuttisista menetelmistä. Lapsi, jolla on lisäksi SI-häiriötä, tarvitsee kannustamista sensomotorisiin toimintoihin osallistumiseen eli toimintoihin, missä hän saa paljon kehoaistijärjestelmien toimintaa tukevia kokemuksia. Tällaisia toimintoja tarjoavat esim. monipuoliset liikuntaleikit. Sensorisen integraation lähestymistapaan pohjautuva toimintaterapia voi olla myös tarpeellista kehityksen tukemiseksi. |
Motorisen koordinaation ongelmat viittaavat heikompaan kykyyn oppia ja suorittaa kehon ja raajojen sujuvia liikkeitä. Käytännössä tämä voi näkyä vaikeuksina esim. arkisissa toimissa kuten pukemisessa tai liikunnallisten leikkitaitojen oppimisessa (pyöräily, hiihto, pallopelit jne.) tai työvälineiden käytössä. Hahmottamisen vaikeuksilla tarkoitetaan riittämätöntä tai epätarkkaa aistitiedon organisointia keskushermostossa. Esim. vaikeutta erotella aistiärsykkeen olennaisia piirteitä, yksi ärsyke toisesta, ärsykkeiden keskinäisiä suhteita tai ärsykkeitä kokonaisuutena. Hahmottamisen ongelmaa voi ilmetä millä aistijärjestelmän alueella tahansa ja kysymyksessäsi ei käy ilmi, millä alueella hahmottamisen vaikeutta on todettu. Useimmiten hahmottaminen liitetään vain näköön perustuvaan havaitsemiseen, vaikka tarkoituksenmukaisen toiminnan edellytyksenä on hahmottaa kaikista aistijärjestelmistä tulevaa tietoa tarkasti. Näköjärjestelmän alueella ilmenevässä visuaalisen hahmottamisen vaikeudessa on ongelmana tulkita sitä, mitä silmät näkevät ja se voi vaikeuttaa esim. silmä-käsi-yhteistyötaitoja (rakentelut, palapelit, kynätyöskentely jne.) ja myöhemmin aiheuttaa oppimisvaikeuksia (esim. lukeminen, kirjoittaminen, matematiikka). Oman kehon hahmottaminen vaatii tunto-, lihas- ja nivel- ja tasapaino- liikeaistijärjestelmistä tulevan tiedon hahmottamista ja ongelmat tällä alueella vaikeuttavat mm. käden taitojen ja liikunnallisten taitojen oppimista ja sillä voi olla on myös vaikutusta kouluoppimiseen. Voitte tukea lapsenne hahmotuksellisia ja motorisen koordinaation taitoja kannustamalla häntä monipuolisiin leikkikokemuksiin esim. metsäretkiin luonnossa, pallopeleihin, keinumiseen, uintiin, lumileikkeihin, muovailuvahoilla muovailuun, sormiväreillä ja vesiväreillä maalaamiseen, legorakenteluun, leipomiseen jne. Toiminnoissa tulee välttää kilpailuhenkisyyttä ja leikit tulee helpottaa lapsen kykyjen mukaiseksi niin, että lapsi saa paljon onnistumisen kokemuksia, mitkä edesauttavat häntä itseään ohjautumaan yhä haastavampiin leikkeihin. |
Yhteyttä toisiin perheisiin voitte kysellä paikkakuntanne päivähoidon tai koulun henkilökunnalta, perheneuvolasta tai terveyskeskuksesta. Lähimmän sairaalan lastenneurologisen yksikön kuntoutusohjaaja tai sosiaalityöntekijä voivat antaa myös arvokkaita vinkkejä toisten perheiden tapaamiseen. Mikäli lapsenne saa jotakin terapiaa, niin omalta terapeutilta kannattaa myös kysyä ideoita perheiden tapaamiseen. Erilaisilla järjestöillä voi olla vanhemmille erilaista kerho- ja yhdistystoimintaa eri paikkakunnilla. Järjestöt järjestävät myös monipuolista loma-, kuntoutus- ja kurssitoimintaa, joissa on mahdollisuus tavata muita erityistä tukea tarvitsevien lasten perheitä. Näistä toiminnoista kannattaa tiedustella suoraan eri järjestöiltä. Linkkejä löytyy sivulta www.sity.fi. Netissä löytyy myös erilaisia vanhempien keskustelusivuja, jossa vanhemmat voivat vaihtaa ajatuksia. |